Odżywka białkowa po co i dlaczego :)



Jak zapewne wiecie białko jest najcenniejszym składnikiem odżywczym dla każdego sportowca, jest niezbędne do regeneracji mięśni po cięzkich treningach, a bez jego odpowiedniej ilości nie zbudujemy odpowienio wysportowanej sylwetki. Na co dzień białko spożywamy w postaci mięs, ryb, owoców morza, nabiału, oraz soji i sa to główne źródła tego makroskładnika w diecie. 
Dla przykładu jesli zjesz jajecznicę na śniadanie, jogurt naturalny na drugie śniadanie, dorsza na obiad, a na kolację twarożek, to oznacza, że w Twoim jadłospisie znajdują się cztery cenne źródła białka. 
Oczywiście białko występuje również w warzywach strączkowych, migdałach, sezamie, nieoczyszczonych zbożach i wielu innych ale sa to śladowe ilości i ich nie bierzemy pod uwagę. 



Dzienne zapotrzebowanie a rzeczywistość

Każdy z nas ma dzienną ilość białka, którą powinien uzupełniać lecz bardzo często okazuje się, że kosztem dużej ilości węglowadanów (płatki, kasze, ryż, warzywa, owoce) spożywamy na co dzień bardzo mało białka, co skutkuje niewielkimi bądź ogólnym brakiem efektów ćwiczeń.
Pilnowanie odpowiedniej ilości białka dziennie nie jest takie łatwe, zwykle wygląda to w ten sposób, że powinniśmy spożywać 1-2 g białka na 1 kg masy naszego ciała. Czyli ważąc 50 kg, powinniśmy spożywać 50-100 g białka dziennie mając do wyboru produkty które po prostu musimy zważyć i policzyć. Jest to uciążliwe i zajmuje zwłaszcza na początku sporo czasu. 

- soja 35 g 
- soczewica 23 g
- ciecierzyca 19 g
- kurczak 18 g 
- chuda wieprzowina 21 g
- wołowina 20 g
- cielęcina 20 g
- indyk 20 g
- tuńczyk 21 g
- dorsz 17 g
- jajka 12 g 
- twaróg chudy 13 g

W przypadku gdybyśmy nie mieli ochoty na cokolwiek z podanych wyżej produktów na ratunek przychodzi nam odżywka białkowa. 50 g odżywki to aż 40 g białka, możemy ją wypić z wodą lub z mlekiem, smakuje wyśmienicie, każdy może wybrać ulubiony smak i kolejnym ogromnym plusem jest to, że zastępuje nam słodycze ;) Jest słodka i smakuje jak mleko smakowe. Kto go nie uwielbia? :) 
Dzięki niej zamykasz swoje dzienne makro i nie musisz się martwić "co ja zjem po treningu", "będę głodna", dodatkowo nie rzucisz się na sklep z czekoladkami. 
Odżywka białkowa króluje nad zwykłym posiłkiem białkowym tym, że jest przetworzona w formie płynnej i oznacza to, że w porównaniu do mięsa, które musi być przetrawionei będzie to proces który wymaga energii i czasu, białko serwatkowe jest absorbowane do naszego  organizmu natychmiastowo, dlatego tak ważne jest by wypić je od razu po treningu, by dać mięsniom to, czego potrzebują dla ich odbudowy i rozwoju. 

Białko poza piciem pospolitego szejka możemy użyć do zrobienia
- naleśników link tutaj :)
- ciastek owsianych
- sernika
- lodów
itd

Rodzaje białek i ich zastosowanie

Whey protein- białko serwatkowe
Najprostsze białko serwatkowe, pierszy produkt na rynku, do spożywania po treningu i jako sybstytut posiłku. 

Whey protein isolate- izolat białka serwatkowego

Najczystsza i najlepsza forma białka, droższa od swojego poprzednika ale lepiej wchłanialna i bardziej wartościowa dla naszego organizmu. Spożywamy również po treningu, oraz jako substytut posiłku. 

Casein- Kazeina
Najwolniej wchłanialna forma białka pochodzenia mlecznego. Spożywamy przed treningiem (ze względu na stopniowe uwalnianie aminokwasów), oraz przed snem  (produkt idealny na noc, gdyż noc jest długim okresem dla organizmu bez dostarczania substancji z zewnątrz  i tutaj wchłanialnośc kazeiny jest jej świetnym atrybutem). 

Nie zapominajcie, że to produkty takie jak mięso, ryby, jajka, owoce morza, twaróg soja są najpotrzebniejsze w codziennym fukncjonowaniu, to one dostarczają nam mnóstwo witamin, a odżywka białkowa jest jedynie dodatkiem do naszej diety. 

Buziaki :)



41 komentarzy:

  1. Syl, o co chodzi ze smakiem czekoladowym odżywki? Traktuje
    się to jako cheat czy można bez wyrzutów, 1 na dzień wypić:)?:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sylwią nie jestem, ale odpowiem - odżywki nie traktujemy jako cheat, ale "normalny" (powiedzmy) posiłek czy jego część. Jedna na dzień jest ok :)

      Usuń
    2. bo to jest białko w proszku (i się je rozpuszcza), które jest łatwiej przyswoić niż dużą ilość jedzenia. a smaki można wybrać jak ktoś woli, bo nie każdy chyba by lubił bez smaku :P ja osobiście pije czekoladowe i polecam ! :D

      Usuń
  2. świetny wpis, dzięki za niego ! przyda się :)

    http://kefashionsisters.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. A jakie białko masz teraz Syl, i gdzie je dostanę;)? Jaka jest cena?;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy są jakieś odżywki białkowe wegańskie?

    OdpowiedzUsuń
  5. a nie rosna po niej miesnie ani nic? :/

    OdpowiedzUsuń
  6. od ilu lat mozna to pic?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. od lat 70 kiedy to powstało pierwsze białko.

      Usuń
  7. powinnaś podkreślić ze ta odżywka jest przede wszystkim dla sportowców, szczególnie tych którzy ćwicząna siłowni, a nie biegaczy czy w ogóle leniuchów z kanapy bo oni nie potrzebują tyle białka (sportowiec 1-2g, człowiek niećwiczący 0,5-1g) i ta odżywka nie będzie dobrym rozwiązaniem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i po drugie, jeśli komuś nie zależy na drastycznym przyroście masy mięśniowej też powinien trzymać się 'niesportowej' ilości dziennie spożywanego białka, przynajmniej na początku swojej przygody z ćwiczeniami. Ja zrobiłam błąd i od razu walnęłam dawkę białka dla sportowca - zmiast w czasie cwiczen spalac tłuszcz z brzucha i nóg dojebało mi sążnymi mięśniami na udach.

      Usuń
  8. fajnei ze o tym napisałas:))

    OdpowiedzUsuń
  9. Dokładnie, odżywki powinny byc stosowane wylacznie jako dodatek, bo prawdziwego "jedzenia" nam nie zastapia :) pozdrawiam, zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy tylko u mnie nie ma linku w tym tekście "naleśniki link tutaj"?

    OdpowiedzUsuń
  11. Sylwia zazwyczaj mój dzień wygląda:
    6:00 śniadanie, zazwyczaj owsianka
    9:35 2śn zazwyczaj jakies owoce
    13:20/14:15 kukurydziana bułka z mozzarella, pomidorem, szynką
    Ok 15/15:30 zaczynam ćwiczyć ok45/60min
    Jestem w domu ok 17:30 i zazwyczaj jem sałatkę i jakies mięsko lub rybę
    I jeszcze o 20 jem serek wiejski lub jogurt nat.
    Chce kupic białko i zobaczyć czy to dla mnie, ale nie wiem kiedy je pic;/ jak inaczej moge ułożyć posiłki jeżeli zawsze zaczynam ćwiczenia wlasnie ok15/16;))?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co napisałeś to nie jest żadna wytyczna. Musisz zbilansować odpowiednio swoją dietę do wagi ciała, wzrostu i aktywności fizycznej. Bardzo możliwe, że to jak jesz teraz jest nie odpowiednie dla uzyskania jakichkolwiek rezlultatów. Białko jest uzupełnieniem Twojego zapotrzebowania, a nie dodatkiem do posiłku w diecie którą sobie wymyśliłeś.

      Usuń
  12. Świetny post. :)

    Życzę Ci Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i Szczęśliwego Nowego Roku! ♥
    @www.kierunkowy48.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Łaał muszę przywiązać większą uwagę do białka! :)

    boskiebransoletki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. świetny post, zapraszam do mnie!
    www.fashionbypaulina.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Gdzie mogę dostać taką odżywę białkową i w jakiej cenie ? :)

    OdpowiedzUsuń
  16. genialny wpis na pewno z niego skorzystam !
    a poza tym jesteś prześliczna !

    kochana zapraszam i pozdrwiam KATTRINFASHION.BLOGSPOT.COM <3

    OdpowiedzUsuń
  17. Gaczorek ma najlepszego bloga <3
    Wszystkie wpisy są genialne.

    http://staay-classy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Nawet jeśli jest napisane, że trzeba rozrobić w wodzie to można w mleku? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale w mleku przyswaja się gorzej oraz będzie zalegało na jelitach.

      Usuń
  19. Syll, od jakiego wieku można brać białko?

    OdpowiedzUsuń
  20. Gdzie kupiłaś ten słoik ???

    OdpowiedzUsuń
  21. Gdzie kupiłaś ten słoik ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro masz na nim jak wół napisane BELL to może wpisz w google i znajdziesz :)

      Usuń
    2. *BALL nie BELL.

      Usuń
  22. Ja używam izolatu o smaku karmelowym i polecam !!!! Pyszne i w dodatku zdrowe ;)
    Idealne jako kolacja po treningu <3

    OdpowiedzUsuń
  23. Sylwia, czy jeżeli trenuję wieczorem, zwykle kończe nawet późnym wieczorem to wystarczy gdy wypije po tym białko, czy powinnam badź muszę coś jeszcze zjeść?

    OdpowiedzUsuń
  24. sylwia błagam cie odpowiedz mi jakie masz białko. wiem ze z firmy olimp ale jakie dokładniej bo nie wiem jakie kupić :((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kup lepiej KFD, będzie taniej, a jakość bardzo zbliżona łap link: białkoKFD

      Usuń
  25. POMOCY!!! jesli koncze trening ok 21,22 a nawet 22:30 to moge po treningu wypić białko?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, możesz bez problemu, liczą się makroskładniki w ciągu całego dnia

      Usuń
  26. Sylwia twoje posty są niesamowite, wspaniale motywują( Ty sama swoja osobowością również), a przede wszystkim uczą :

    )http://martynatu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. A co sądzicie o produktach stosowanych na noc? Ja jestem fanką Sweet Dreams Lady P.M. Shake, poniewaz ma bogaty sklad i zawira m.in. blonnik, ktory mi osobiscie pomaga z perystaltyka jelit.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czy pijąc białko i nie ćwicząc można przytyć?

    OdpowiedzUsuń